for the ♥ of notes

Routine – Upgrade je Riedel

Me 2.0

In deze post leg ik je uit waarom routine’s lang niet zo ‘beroerd’ zijn (maar juist een zeer positief effect hebben!), hoe je een routine ontwerpt en aanleert én zet ik wat ideeën op een rij waarmee het uiteenzetten van jouw ‘Day Design’ gewoon niet mis kan gaan.. :)

 

Routine heeft namelijk lang niet bij iedereen een positieve reputatie: het zou saai zijn, vooruitgang in de weg zitten en nauwelijks plek overlaten voor ‘het leven zelf’.

 

Oké; wanneer je routine bestaat uit gewoonten die je niet dienen en/of wanneer je je riedel dagelijks herhaalt zonder af en toe eens te reflecteren en de boel hier en daar aan te passen – dan heb je er inderdaad niet zo gek veel baat bij.

Zaak is dus een routine bewust te ontwikkelen en op z’n tijd te evalueren en te ‘tweeken’ – het liefst op basis van wat jij belangrijk vindt en wilt bereiken.

Op die manier kan routine je wél helpen groeien – door je dag positief en intentioneel te beginnen en je een basis te bieden voor een productieve, bevredigende dag.

En om de ‘Morning Routine’-rage even voorbij te gaan: Ook een Avond Routine is geen overbodige luxe! De drukte en/of gedachten van de dag laten bezinken en tijd maken voor een stevig momentje self-care + plezier en ontspanning is een prima begin van een nachtje ‘slapen-als-een-baksteen’.

 

 

 

Routines – de vele Voordelen

 

Het volgen van een routine bespaart een hoop van je energie & tijd + gééft je energie & tijd! Doordat al je bezigheden en taken al voor je bepaald zijn, bespaar je je o.a. een hoop beslis- en denkwerk (keuzestress). Ook gaat het volgen van je routine mettertijd zo goed als automatisch – gezien de intentionele ritueeltjes (steeds in dezelfde volgorde) zich in je gewoonte-brein nestelen. Daarbij ben je óók nog eens ‘(energie-/tijd-)verspil-proof’ doordat je dankzij je planning niet verzandt in onzinnige gewoontes en/of uitstelgedrag.

 

 

Ochtend Routine

In de ochtend zet je de toon voor de rest van de dag. Of je er mee bezig bent of niet – die toon zetten; dat doe je sowieso.. Dus waarom zou je er dan niet bewust mee aan de slag gaan?

Een Ochtend Routine helpt je om je motivatie-level lekker hoog te houden en ook echt zin te hebben in de dag die komen gaat.

Zo bepaal je bijvoorbeeld met het dagelijks zetten van een intentie welke ‘energie’/’vibe’ je van binnen in je mee draagt vandaag – en dus ook de ‘vibes’ die je naar de buitenwereld uitdraagt. Dat kan zó veel verschil uit maken!

Neem deze veel voor komende routine nu eens als voorbeeld: Halsoverkop (na talloze keren op ‘snooze’ gedrukt te hebben) je kleren uitzoeken (waarbij je een rommelige bende ‘afgekeurde’ kleding achterlaat), snel je tanden poetsen (2 minuten.. whut?!?) – misschien ook meteen maar snel-snel douchen en (omdat het gewoon niet ‘uit komt’) je ontbijt maar weer eens overslaan en (als je werkt/studeert) dan de deur uit rennen om vervolgens de reis naar je dagbesteding nog te moeten maken terwijl je ‘m almaar door stresst over ‘op tijd komen’..

Waarschijnlijk sla ik wat betreft jouw specifieke (persoonlijke) routine nu niet meteen de spijker op z’n kop – Maar ga eens na of jouw huidige routine nu zó veel meer ‘helpend’ en bovenal zó veel meer ‘intentioneel’ is dan bovenstaande riedel..?

Grote kans dat je vooral leeft naar gewoonte. Doe ik ook. Gewoon: omdat ik in de ochtend écht niet stap voor stap ga verzinnen wat mij die dag wellicht kan helpen.

Vandaar dus: de Ochtend Routine! ;)

 

 

Avond Routine

De kans een Avond Routine te ontwerpen laat ik zelf echt niet liggen: De laatste paar weken word ik nachtelijk getergd door vreselijk akelige nachtmerries – en laat ‘een klein vogeltje’ mij nu net verteld hebben dat een Avond Routine zorgt voor een portie vredige(re), diepe(re) slaap!

Slapen is in mijn geval altijd al een probleem geweest. Ik ben van nature een nachtuil en dat zal denk ik niet ‘zomaar’ veranderen.

Ergens vind ik dat niet erg: De nacht heeft zeker zo z’n charmes én ik ben dan op mijn creatiefst.

Maar wanneer slapen dan toch echt moet gebeuren (en snel ’n beetje ook!), beginnen bij mij standaard alle radartjes en wieltjes te draaien.. Alles wat ik me overdag ook wel had kunnen bedenken en waarvoor ik de hele dag lang genoeg tijd heb gehad om te beslissen/op te lossen/op te zoeken/uit te vogelen (etc.) raast nu als een zwerm wespen door m’n hersenpan.

Gelukkig heeft deze ‘tik’ me wel een les opgeleverd die ik ook jou graag mee wil geven: Houdt een bepaalde gedachte je ’s nachts zodanig bezig dat je erdoor wakker blijft liggen? Schrijf het dan snel van je af! Zorg ervoor dat je altijd een notitieboekje (specifiek voor ‘nachtelijke gedachten’) op je nachtkastje hebt liggen – Je zal merken dat nadat je het op papier hebt gezet, de gedachte talloze toontjes lager zingt :)

De Avond Routine heeft als grootste voordeel dat het (de nodige) rust creëert vóór je hoofd je kussen raakt. Daarbij doet het (wederom) wonderen voor je energie-level wanneer je een vaste slaap-tijd en wekker-tijd aanhoudt.

Mocht het je té zwaar vallen om op (dezelfde) tijd naar bed te gaan, dan heb ik een kleine troost voor je: elke dag op hetzelfde (vroege) tijdstip opstaan maakt veruit het meeste positief verschil!

 

 

 

 

Routine – Tips, Ideëen & Inspiratie

 

Tip: houdt bij het ontwerpen van je Routine liefst de volgende 4 ‘hoekstenen’ aan:

  • Jouw persoonlijke Doelen en Prioriteiten (waarden)
  • Je Gezondheid
  • Ontspanning/Plezier
  • Inspiratie & Motivatie

 

 

Ochtend Routine

Stap 1 – Evaluatie: Het bedenken en neerpennen van een ‘blauwdruk’ van je ochtend routine is de eerste stap. Ga na hoe je ochtenden er nu uitzien, wat je wilt veranderen of weglaten en eventueel wat je graag wilt behouden.

Stap twee bestaat uit het maken van een lijst aan ‘gewenste gewoonten’ die je aan je ochtenden toe zou willen voegen. Schrijf alles op waarvan jij denkt dat je er goed aan zou doen of dat jou zou kunnen helpen de juiste toon te zetten. Daarna kan je nog altijd schrappen -mocht je lijst wel erg lang geworden zijn- om je beoogde routine zo haalbaar (/realistisch!) mogelijk te houden.

Natuurlijk zijn er ook zaken waar je sowieso aan moet geloven – of je het wilt of niet. Denk aan: tanden poetsen, ontbijten, de hond uitlaten, de planten water geven (etc.). Maak zo nodig een ‘dagelijkse to do – lijst’ en verwerk die in je blauwdruk.

Voeg zo nodig ook nog wat motivatie (een reminder) toe – bijvoorbeeld in de vorm van je -uiteindelijke- doelen, motiverende quotes, een vision-board; whatever floats your boat.

 

 

Gewenste Gewoonten

Er zijn een aantal zaken die je het best kan laten wil je je een succesvolle routine aanmeten. Neem nou het -herhaaldelijk- drukken op je ‘snooze-button’, je ontbijt overslaan, meteen op Facebook duiken of pas om een uur of 10 uit bed rollen (misschien is een middag routine dan een beter idee :P).

Voorbeelden van gewoonten die wél welkom zijn in je nieuwe routine:

  • Voldoende drinken – een liter water, hot lemon water of groene thee drinken op een lege maag zou wonderen verrichten.
  • Morning Pages – een heuse rage.. schrijf meteen nadat je wakker wordt 3 bladzijden vol met al de gedachten die er in je opkomen. Zo begin je de dag met een helder hoofd.
  • Intentie – door een intentie voor de dag te zetten richt je meteen je aandacht/focus.
  • Muziek – Begin de dag met een dansje.. – dat idee ;)
  • Stretchen/Yoga – Bereid je lichaam voor op een beweeglijke dag en kom meteen even tot jezelf door je op je lichaam en je ademhaling te richten.
  • Een lekker ontbijt – zorg dat je ontbijt een maaltijd is om je op te verheugen, dat maakt je start een stuk gemakkelijker.
  • Stel een to do – lijst samen – Zet de belangrijkste/moeilijkste taak bovenaan en begin daar mee, zo heb je de rest van de dag een stuk minder druk op je schouders.

 

 

 

Avond Routine

Bij het ontwerpen van de blauwdruk van je Avond Routine herhaal je de stappen die ik al beschreef onder het kopje ‘Ochtend Routine’: Evalueer, zet doelen, schrijf op wat ‘hoe-dan-ook’ moet gebeuren en voeg er wat ‘joie’ aan toe.

En ook voor de Avond Routine geldt: ‘Un-plug’! → Even geen mobieltje of laptop (en als het kan: óók geen tv)!

 

Gewenste Gewoonten

Wat je wel mag/kan doen is bijvoorbeeld:

  • Een boek erbij pakken en je al lezend naar dromenland begeven
  • Schrijven (al je zorgen en belangrijjke punten voor de volgende dag neerpennen – om te voorkomen dat ze je in de kleine uurtjes nog gaan lastigvallen, bijvoorbeeld),
  • Nog wat ademhalingsoefeningen of (zo min mogelijk inspannende) yoga-oefeningen uitvoeren
  • Een uitvinding van moi (de doodle-addict herself): een droom-doodle maken (een ideetje dat ik als kind opdeed tijdens het lezen van ‘de Droomtweeling’ – namelijk: het tekenen van ‘wat je wilt gaan dromen’) of heerlijk zen-tanglen (vergelijkbaar effect bereik je met een woordpuzzle oid – een heerlijk ‘leeg’ hoofd :P)
  • Het drinken van een kop kruidenthee (wat valeriaan in je thee doet ook wonderen voor je slaap  – neem bijvoorbeeld de ‘sleepy time’ of de ‘tension tamer’ thee-tjes van Celestial – my absolute F♥v’s!)
  • Een heerlijk geurend bad (of douche) nemen
  • Een opruim-rondje door het huis maken: zo wordt je de volgende dag in een rustige(re) omgeving wakker – wat intens veel beter voelt dan wakker worden in de zooi van gisteren (en verder terug de tijd in… *ieyks!*)
  • Ik ben me bewust van het algemene advies zo’n 2 á 3 uur vóór het slapen gaan geen voedsel meer te nuttigen, maar zelf doe ik geen oog dicht met een rammelende maag. Heb jij hetzelfde probleem? Ga dan voor een lichte snack – het liefst een yoghurtje of een ander melkproduct-snack (vanwege de slaapverwekkende stofjes die dit soort snacks aanmaken – vandaar ook altijd ‘het glas warme melk’ als nachtmutsje)
  • Een avondwandeling maken – Zelf geef ik dan de voorkeur aan een wandeling langs het water: het kabbelen geeft (dag of nacht) een onmiskenbaar ‘zen’-gevoel :)
  • Ik weet niet of dit ook voor Android-telefoons geldt, maar de Iphone heeft een ‘niet-storen’-stand waarvan ik ’s nachts vaak dankbaar gebruik heb gemaakt: Meldingen komen wel binnen maar veroorzaken geen licht(flitsen), getril of geluid. Gelukkig kun je wel een lijstje samenstellen aan mensen die je wél wakker mogen bellen/app-en – Bijv. bij een noodgeval (sowieso kan het geen kwaad daar met je vaste telefoon-contacten afspraken over te maken!). Zelf sta ik geen meldingen toe op mijn telefoon.. Mocht jij je push-meldingen wel graag ‘aan’ hebben staan, dan is het misschien toch een idee deze voor het slapen gaan uit te schakelen..

 

 

 

Tot slot:

Natuurlijk duurt het even voor je je een nieuwe routine eigen hebt gemaakt. Vooral aan het begin zal het dus wat zelf-discipline vergen om je aan de routine te houden.

Zorg ervoor dat je een duidelijk en gedetailleerd overzicht hebt van je nieuwe routine(s) (bijv. in een planner/Bullet Journal) en volg deze trouw op.

Mettertijd zullen je hersenen letterlijk ingesteld worden op je nieuwe routine (er worden namelijk nieuwe verbindingen aangemaakt in je brein: dat kost tijd, maar uiteindelijk heb je er enorm veel profijt van!) – heb dus geduld ;)

Loop je tegen bepaalde zaken aan of is er ruimte voor verbetering? Ik mag het dan zo hebben laten klinken – maar je routine is niet (helemaal) in steen gebeiteld. Voel je vrij om gaandeweg hier en daar wat aan te passen zodat je nóg meer uit je routine kan halen.

 

 

Hoe begin jij je dag?

 

 


AnneAelise

26 • NotitieNerd • Opper-Chaoot • Tarotiste • Nachtbraker • Filosoof-ish • Perfectionistisch • Creatief • Professioneel Overdenker • Samenwonend • Impulsief / Spontaan • Nieuwsgierig • Grofgebekte (semi)Hippie • KattenVrouwmens • Social-Medially Awkward • Open-Minded • Vestionista • Altijd benieuwd naar jouw '2 cents' dus laat vooral een berichtje achter :) ♥

Comments
  1. Handige tips. Ik heb ook vrij uitgebreide routines. Ik begin ‘s ochtends altijd met twee glazen water en na het ontbijt/school etc. wandel ik een kwartier en ruim ik op/was ik af. Die luxe heb ik als thuiswerker :-)

    Ik heb veel aan routines, alleen heb ik soms de neiging om een beetje teveel dingen te ‘moeten’, dus dan sneuvelt er altijd weer veel.

    1. Dat ‘moeten’ herken ik wel, zou dat horen bij ‘eigen baas’ zijn/thuis blijven? Al heeft het er eigenlijk altijd al ingezeten, dat moeten. Ach, zodra het geen ‘moeten’ meer is en het als vanzelf gaat weet ik wél dat ik de juiste routine te pakken heb ;) Erg fijn dat het jou (al) zo goed af gaat!

  2. Ik ben gek op routines! En even de tijd nemen om wakker te worden, of de dag af te sluiten. ‘s Morgens heb ik echter geen tijd om uitgebreid te schrijven of to do’s op te stellen. Wel zet ik intentie door mij speciaal te kleden (comfy, stoer of juist modieus of sexy) en make-up. Daar kan ik echt me helemaal mee uitleven. ‘s Avonds doe ik een opruimrondje, een goed gesprek met de vriend en verder eigenlijk niks. Na het werk doe ik vaak wel een schrijfrondje, poetsrondje of planrondje. Maar net waar ik (of het huis) nood aan heb ;-)
    Maar handig overzichtje!

    1. Dat zijn ook allemaal top-ideeën, goed bezig ;) Vooral het aanpassen van je routine aan dat wat het hardst nodig is vind ik een érg waardevolle toevoeging, thnks! :)

  3. Graag gedaan. Wel kijk ik ‘s morgens wat Youtube tijdens het ontbijt. Zo hou ik mijn watchlater lijst een beetje binnen de perken. Wie weet geef ik binnenkort wel een kijkje in mijn ochtendroutine 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *